Титаник кейси океана чуккан

Гибель «Титаника». Хроника катастрофы

100 лет назад, в ночь на 15 апреля 1912 года, после столкновения с айсбергом в водах Атлантического океана затонул лайнер «Титаник», на борту которого находились более 2200 человек.

«Титаник» (Titanic) — крупнейшее пассажирское судно начала XX века, второй из трех пароходов-близнецов, произведенных британской компанией «Уайт Стар Лайн» (White Star Line).

Длина «Титаника» составляла 260 метров, ширина — 28 метров, водоизмещение — 52 тысячи тонн, высота от ватерлинии до шлюпочной палубы — 19 метров, расстояние от киля до верхушки трубы — 55 метров, предельная скорость — 23 узла. Журналисты сравнивали его по длине с тремя городскими кварталами, а по высоте — с 11‑этажным домом.

На «Титанике» имелось восемь стальных палуб, расположенных друг над другом на расстоянии 2,5-3,2 метра. Для обеспечения безопасности корабль имел двойное дно, а его корпус разделяли 16 водонепроницаемых отсеков. Водонепроницаемые переборки поднимались от второго дна до палубы. Главный конструктор корабля Томас Эндрюс заявлял, что, даже если четыре отсека из 16 будут заполнены водой, лайнер сможет продолжить свой путь.

31 мая 1911 года «Титаник» был спущен на воду. Спустя десять месяцев, 2 апреля 1912 года, «Титаник» успешно прошел ходовые испытания.

Экипаж лайнера под руководством капитана Эдварда Джона Смита насчитывал 885 человек. Из них 66 членов палубной команды, свыше 300 — машинной команды и порядка 500 человек обслуживающего персонала. В штате команды находились два радиста.

На «Титанике» также находилась гарантийная группа верфи «Харланд энд Вольф» в составе девяти человек, возглавляемая Томасом Эндрюсом, которая должна была наблюдать, описывать и устранять все возникающие неполадки в системах судна.

Читайте также:  Тестовые задания по географии 7 океан

Оркестр лайнера состоял из восьми человек, все они были пассажирами второго класса.

На «Титанике» было 762 каюты, которые делились на три класса. Предусматривались места для 2566 пассажиров. Билеты на лайнер были доступны лишь очень состоятельным людям (в пересчете на современные цены за каюту первого класса платили тысячи долларов).

Интерьеры кают на палубах B и C были выполнены в 11 стилях. Пассажиры третьего класса на палубах E и F были отделены от первого и второго класса воротами, находящимися в разных частях судна.

До выхода «Титаника» в его первый и последний рейс особо подчеркивалось, что на борту корабля в первом рейсе будут находиться 10 миллионеров, а в его сейфах — золото и драгоценности на сотни миллионов долларов. На борту лайнера находились американский промышленник, наследник горного магната Бенджамин Гуггенхайм, миллионер Джон Джейкоб Астор с молодой супругой, помощник президентов США Теодора Рузвельта и Уильяма Говарда Тафта майор Арчибальд Уиллингем Батт, член конгресса США Исидор Штраус, актриса Дороти Гибсон, состоятельная общественная деятельница Маргарет Браун, британский модельер Люси Кристиана Дафф Гордон и многие другие известные и состоятельные люди того времени.

10 апреля 1912 года в полдень суперлайнер «Титаник» отправился в свое единственное путешествие по маршруту Саутгемптон (Великобритания) — Нью-Йорк (США) с остановками в Шербуре (Франция) и Куинстауне (Ирландия).

В течение четырех дней пути погода была ясная, а море спокойным.

14 апреля 1912 года, на пятый день пути, несколько кораблей послали сообщения об айсбергах в в районе маршрута следования корабля. Большую часть дня рация была сломана, и многие сообщения не были замечены радистами, а на другие капитан не обратил должного внимания.

К вечеру температура начала понижаться, достигнув к 22:00 нулевой отметки по Цельсию.

В 23:00 с судна «Калифорниан» поступило сообщение о наличии льдов, но радист «Титаника» оборвал радиообмен раньше, чем «Калифорниан» успел сообщить координаты района: телеграфист был занят отправкой личных сообщений пассажиров.

В 23:39 двое впередсмотрящих заметили айсберг перед лайнером и доложили об этом по телефону на мостик. Самый старший из офицеров Уильям Мэрдок дал команду рулевому: «Лево руля».

В 23:40 «Титаник» столкнулся с айсбергом в подводной части судна. Из 16 водонепроницаемых отсеков судна шесть были прорезаны.

В 00:00 15 апреля на капитанский мостик был вызван конструктор «Титаника» Томас Эндрюс для того, чтобы оценить степень серьезности повреждений. После доклада о происшествии и осмотра судна Эндрюс сообщил все присутствующим, что лайнер неизбежно потонет.

На судне стал ощутим крен на нос. Капитан Смит приказал расчехлить спасательые шлюпки и созвать членов экипажа и пассажиров для эвакуации.

По приказу капитана радисты начали посылать сигналы бедствия, которые они передавали в течение двух часов, пока капитан не освободил телеграфистов от исполнения обязанностей за несколько минут до потопления корабля.

Сигналы бедствия были приняты несколькими судами, но они находились слишком далеко от «Титаника».

В 00:25 координаты «Титаника» приняло судно «Карпатия», находившееся от места крушения лайнера на расстоянии 58 морских миль, что составляло 93 километра. Капитан «Карпатии» Артур Рострон приказал немедленно направиться к месту бедствия «Титаника». Спеша на помощь, корабль смог достигнуть рекордной скорости в 17,5 узлов — при максимально возможной для судна скорости в 14 узлов. Для этого Рострон приказал отключить все приборы, потребляющие электроэнергию, и отопление.

В 01:30 оператор «Титаника» телеграфировал: «Мы высаживаем пассажиров в маленькие шлюпки». По приказу капитана Смита его помощник, Чарлз Лайтоллер, руководивший спасением людей по левому борту лайнера, в шлюпки сажал только женщин и детей. Мужчины, по мнению капитана, должны были оставаться на палубе, пока все женщины не сядут в лодки. Первый помощник капитана Уильям Мэрдок на правом борту позволял грузиться мужчинам, если в очереди собиравшихся на палубе пассажиров не было женщин и детей.

Около 02:15 нос «Титаника» резко опустился, судно значительно сдвинулось вперед, и по палубам прокатилась огромная волна, которая смыла многих пассажиров за борт.

Около 02:20 минут «Титаник» затонул.

Около 04:00 утра, примерно через три с половиной часа после получения сигнала бедствия, «Карпатия» прибыла на место крушения «Титаника». Судно приняло на борт 712 пассажиров и членов экипажа «Титаника», после чего благополучно прибыло в Нью-Йорк. Среди спасенных были 189 членов экипажа, 129 пассажиров мужчин и 394 человек — женщины и дети.

Число погибших, по различным данным, составило от 1400 до 1517 человек. Согласно официальным данным, после катастрофы смогли спастись 60% пассажиров кают первого класса, 44% — кают второго класса, 25% — третьего класса.

Последняя выжившая в катастрофе пассажирка «Титаника» — Миллвина Дин, путешествовавшая на борту лайнера в возрасте девяти недель от роду, скончалась 31 мая 2009 года в 97 лет. Прах женщины был развеян над морем с причала в порту Саутгемптона, откуда «Титаник» в 1912 году отправился в свое последнее плавание.

Материал подготовлен на основе информации РИА Новости и открытых источников

Источник

“Титаник” кемаси аслида нима сабабдан чўккан?

Дунё тарихидаги энг йирик кеманинг чўкиши 100 йил ўтиб ҳам одамларга тинчлик бермаяпти. Суперзамонавий, барча зарурий нарсалар билан жиҳозланган “Титаник” номли кема қандай қилиб айсберг билан тўқнашгани боис чўкиши мумкин эди?

Аниқланишича, кеманинг ҳалокатига муз билан тўқнашиб кетишидан бошқа омиллар ҳам сабаб бўлган. Мана уларнинг айримлари.

“ТИТАНИК”НИНГ ЁҚИЛҒИ БЎЛМАСИДА ЁНҒИН ЧИҚҚАН

30 йил давомида кема чўкиши тарихини ўрганаётган британиялик журналист Шенон Молони (Senan Molony) суратларни ўрганиб, айнан ёнғин сабаб кема чўккан деган хулосага келган.

Ёнғин лайнер сафарга чиқишидан олдин бошланган, уни бир неча ҳафта давомида ўчиришга ҳаракат қилишган. Журналист ёнғин ҳақида кема эгалари билгани, аммо буни йўловчилардан яширишганлигини маълум қилган.

Кема қопламаси ушбу жойда 1 000 °С ҳароратгача қизиб кетган, “Титаник” айсберг билан тўқнашганда пўлат бунга дош беролмаган — катта ёриқ юзага келган. Экспертлар бундай қизишда пўлат синувчан бўлиб қолиб, 75 % қаттиқлигини йўқотишини тасдиқлашган.

ДУРБИНЛАР ТУРГАН ХОНА ҚУЛФЛАНИБ, КАЛИТ ҚУРУҚЛИКДА ҚОЛИБ КЕТГАН

Сўнгги онда White Star Line компанияси раҳбарияти кема капитанининг биринчи ёрдамчисини ўзгартиришга қарор қилади, унинг ўрнига кўп йиллик катта кема бошқариш тажрибасига эга Генри Уайлд тайинланди. Аммо аввалги ёрдамчи Дэвид Блэр Уайлдга дурбинлар сақланадиган сейф калитини топширишни унутади.

Шу сабабли олдинда айсберг борлиги кеч пайқалган.

Қолиб кетган дурбинлар ҳақида ҳалокатдан 95 йил ўтгач, сейф калити аукционга қўйилганида маълум бўлди.

ҲАЛОКАТНИ ЮЗАГА КЕЛТИРИШИ МУМКИН БЎЛГАН ЯНА БИР НЕЧТА ОМИЛЛАР

Ўша тунда осмонда айсбергни ёритиши мумкин бўлган ой бўлмаган, агар у бўлганида айсбергни аввалроқ пайқаш имкони бўларди.

Бошқа кемаларнинг огоҳлантиришига қарамай “Титаник” музлар ҳудудига кириб борганда тезлигини камайтирмаган. Агар кема паст тезликда бўлганида у бурилиш манёврини амалга оширолган бўларди.

Источник

Титаник кейси океана чуккан

Роппа-роса 105 йил аввал, 1912 йилнинг 15 апрелига ўтар кечаси ўша вақтда дунёда энг катта йўловчи кемаси ҳисобланган «Титаник» океан тубига ғарқ бўлганди. Кеманинг бортида 2223 одам: 1334 йўловчи ва экипажнинг 899 аъзоси бўлган. Фожиада 1517 киши ҳалок бўлган. «Титаник»нинг ҳалокатга учраши бутун сайёрамиз аҳлини ларзага солган ва 1912 йилда энг йирик фалокат деб қабул қилинган.

Англиянинг Саутгемптонидан Нью-Йоркка йўл олган «Титаник»нинг чўкишига унинг айсберг билан тўқнашуви оқибатида шикастланиши сабаб бўлган.

«Титаник»нинг ҳалокатга учраши сурати

Кема қурилишининг бошланғич босқичи. Олд планда «Олимпик» кили, орқада эса «Титаник» кили, 1909 йил

«Титаник» сувга туширилишга тайёр, 1911 йил

«Титаник» сувга туширилди, 1911 йил

«Титаник» Томсон докида қўшимча қисмлари қурилишида, 1912 йил

Кеманинг биринчи синфдаги салони, қирол Людовик XIV замонларидаги Версаль саройи услубида безалган

Кемадаги «Паризьен» кафеси

Кемадаги B-59 каютаси, эски голланд услубида безалган

Биринчи синфдаги тамаки чекиш салони

B-58 каютаси, Людовик XVI замонларига хос услубда безалган

Гимнастика зали

Сузиш ҳавзаси

Кеманинг борти B палубадаги кириш жойи қисмида ҳавозалардан олинган

Кема сардори Эдвард Смит

«Титаник» сузиш синовидан ўтиш учун Бельфастни тарк этмоқда, 1912 йил

«Титаник» Саутгемптондан йўлга чиқмоқда

«Титаник» Саутгемптондан 1912 йил 10 апрелда биринчи ва охирги марта йўлга чиқмоқда

«Титаник» тўқнашган эҳтимолий айсберг

Сувга ғарқ бўлган кеманинг бурни, 2004 йил

Источник

14 апрель – “Титаник” чўккан кун

Британия кемасозлик ширкатига тегишли «Титаник» 1912 йилнинг 14 апрелидан 15 апрелига ўтар кечаси ҳалокатга учради.

«Титаник»да бўлган 2358 кишидан 868 нафари қутқарилади. Улардан 202 нафари биринчи тоифа каюта йўловчилари, 114 нафари иккинчи ва 325 нафари учинчи тоифа каюталари йўловчилари бўлишган. Қутқарилганларнинг мутлақ кўпчилиги аёллар ва болалар бўлиб, эркаклар 79 нафарни ташкил этган.

Кема Бельфастдаги «Ҳарлланд энд Волт» кемасозлик компанияси тарафидан 1911 йилнинг 31 майида сувга туширилиб, 1912 йилнинг 10 апрелида Нью-Йоркка қараб сафарга чиқди.

Кема конструктори Томас Эндрюс энг даҳшатли ҳалокат юз берса ҳам «Титаник» уч кеча-кундуз чўкмасдан сув юзида туриши мумкинлиги ҳақида одамларни ишонтирган эди.

2358 йўловчи билан Англиянинг Саутгемптонидан чиқиб, Нью-Йорк сари йўл олган кема Британия ва Америка аристократиясининг нуфузли вакиллари, умумий мулки ҳозирги қийматда 100 миллиард доллардан ошиқ бўлган 25 нафар бой бор эди.

«Титаник»нинг люкс каюталарига АҚШ президенти Тафтнинг қўриқчиси майор Арчи Батти, катта универмаг хўжайини Страус рафиқаси Идой билан, Англиянинг таниқли публицисти Уильям Стед, рассом Франк Милле, кема конструктори Томас Эндрюс, «Титаник» хўжайини Брюс Исмей ва бошқалар жойлашишади.

Эҳтиёт бўлинг, айсберг!

Кеманинг биринчи радисти Жон Филлипс ва унинг ёрдамчиси Горалд Брайд 14 апрель куни кечқурун «катта ер» билан алоқага чиқмоқчи бўлиб туришганида тўсатдан яқиндаги кемалардан бирининг «Эҳтиёт бўлинг, айсберг! Эҳтиёт бўлинг, айсберг!» деган хабарини эшитиб қолишади.

Соат 23:40да Флит «Титаник»дан 400 метрча олдинда улкан муз қатламини кўриб қолади. «Курс бўйича тўғрида айсберг!» қичқиради у ва уч марта қўнғироқ чалади.

Катта офицер Уильям Мердок «чапга, чапга бур!» дея шошилинч буйруқ бериб, кеманинг машина қисмига қарата «орқага, орқага!» дея қичқиради.

Кейинчалик маълум бўлишича, ана шу нотўғри буйруқлар берилмаса, «Титаник» улкан муз бўлагига урилиб, нари борса кеманинг олд қисми жиддий шикастланиб, тўқнашув туфайли кўплаб кишилар жароҳатланиши, лекин кема чўкмасдан омон қолиши мумкин эди.

Кемани энг аввал қўрқоқлар тарк этган

Аммо буйруқ берилиб бўлинди. Буйруқ бўйича кема бурилади ва шу сабабли муз қояси кеманинг олд томонига эмас, унинг ўнг ёни пастки қисмига зарб билан урилади.

Кеманинг ташқи қатлами 100 метр узунликда консерва қутисидек кесилиб, палубага муз бўлакчалари ёмғири ёғилади.

Кема 10 дақиқа ичида 3 минг тоннадан ошиқроқ сувни «ютиб», унинг механизмлари бирин – кетин ишдан чиқа бошлайди.

Кема конструктори Томас Эндрюс вазиятга баҳо бериб, ўз меҳнати маҳсулига ўлим ҳукми чиқаради: «Уч соатга қолар-қолмас кема ғарқ бўлади», дейди .

Соат 00:15. Сувга биринчи қутқарув қайиқлари туширилади. Улар бор-йўғи 20 дона. Демак, йўловчиларнинг кўпи билан учдан бирини қутқариш мумкин. Лекин бунга кемадаги ваҳима ва шошма-шошарлик ўз таъсирини ўтказди. Шу сабабли ҳам биринчи қайиқ 65 киши ўрнига 28 кишини олиб, тезда жўнаб қолади. Иккинчиси 20 ва учинчиси 12 киши билан кетиб қолади.

Соат 1:00. Кемада қўрқув ва ваҳима авжига чиқади. Қайиқларга олдин аёллар ва болаларни тушуриш учун ҳарбийлар ҳатто қурол ишлатишга мажбур бўлишади. Бироқ фақат ўз жонини ўйловчи қўрқоқ ва номардлар олдин қочишади.

Масалан, «Титаник» хўжайини Брюс Исмей ўзидан олдин қутқарув қайиғига чиқаётган болали аёлни сувга итариб юбориб, биринчи қайиқ билан жўнаб қолади. 1908 йилги Олимпиаданинг қиличбозлик мусобақаси бўйича чемпиони, миллионер Коса Дафф Гордон учинчи қайиқ бошқарувчиларини шошилтириб, ўзининг жонини тезроқ қутқазиш мақсадида уларга катта пул ваъда қилиб, 65 киши ўрнига 12 киши билан сузиб кетади.

Ҳамма ҳам номард эмас

Лекин ҳамма ҳам фақат ўз жонини сақлашни ўйламаган. Кемадаги кўпчилик ажал яқинлашиб қолганига қарамай, олижаноблик қилиб, ажал чангалидан бошқаларнинг ҳам тезроқ чиқишига ёрдамлашади. Масалан, миллионер Исидор Страус қайиққа ўтириш тўғрисидаги таклифни қатъий рад этиб, ўзининг ўрнига бегона аёлни ўтқазади.

Ҳайратланарлиси шуки, чўкаётган кемага унинг хотини Ида Страус ҳам қайтиб чиқиб, эридан бир қадам ҳам жилмай, унинг ёнида ҳаёт билан видолашади.

Американинг ўша пайтдаги энг бой кишиси 47 ёшли Жейкоб Жон Астор ҳам қайиққа ўтиргач, қайиққа сиғмай қолган болали аёлни кўриб қолиб, унга жой беради ва қайиқдаги хотини билан қуюқ хайрлашиб, «Титаник»ка қайтиб чиқади ва кема билан океан қаърига ғарқ бўлади.

Шунингдек, кемадаги миллионерлардан Артур Рейсон, Френсис Миллет, Кларенс Мур ва майор Арчи Ватт хотинларини қутқарув қайиғига тушириб, ҳеч нарса бўлмагандай, бамайлихотир кеманинг чекиш хонасига йўл олишади ва у ерда кема конструктори Томас Эндрюсни сўнгги марта кўришади.

Шуниси ҳайратланарлики, кема ва шу кема билан ўзлари ҳам ҳалокат сари боришаётганини билган ҳолда экипаж аъзолари ва кема хизматчилари ўз вазифаларини сидқидилдан виждонан бажарар, ҳеч ким иш жойини ташлаб кетмас эди.

Жумладан, кема кузатувчилари хушмуомалалик билан йўловчиларга мурожаат қилар, уларга қутқарув кийимларини кийишга ёрдамлашар, кўмирчилар, ўт ёқувчилар, машинист ва механиклар ҳеч нарса бўлмагандек, бемалол ўз ишларини давом эттиришарди.

Кема оркестри дирижёр Уоллес Ҳартли бошчилигида кема ҳалокатига 20 минут қолгунча мусиқа чалишни давом эттириб, шу зайлда кема билан бирга ҳалок бўлишади.

Соат 2:00. «Титаник» 45 даражага қийшайиб қолади ва кема пўлатлари юқори босимга чидаш бермай, қозон қисмида кучли портлаш юз беради. Кема бўлакларга бўлиниб кетиб, унинг олд қисми 600 метр чамаси отилиб кетади. Орқа қисми эса сув устига 20 қаватли уй баравари кўтарилиб, сўнгра чўкиб кетади.

Муз аралаш тубсиз сувлик замонасининг энг улкан, энг катта ва энг қиммат кемасини ўз қаърига тортади.

«Титаник»нинг чўкиши тарихда у ҳақдаги аччиқ хотира билан бирга, кўплаб фильмлар, ҳикоялар, мажозлар, мемлар, ўхшатишлар қолдирди.

Ботир Ражабов
Eltuz.com

Британия кемасозлик ширкатига тегишли «Титаник» 1912 йилнинг 14 апрелидан 15 апрелига ўтар кечаси ҳалокатга учради.

Источник

Оцените статью